Juhlalennon
päätös. Tarina kopioitu Ilmailulehdestä 2/1995
Pyhäselän kenttä hylkii lentokonetta
Pyhäselän kentällä tehtiin
valmisteluja sen yksivuotisjuhlia varten. Sinne
päätettiin hakea Joensuusta AA-5 Traveller. Konetta lähti hakemaan sitä
tavallisesti käyttävä liikkenharjoittaja ja matkustajaksi lähti
kenttätalkoissa
ollut mies. Koneen polttoainetankit tankattiin täyteen Joensuussa. Ohjaaja
teki lentosuunnitelman radiolla ja lähti matkaan. Lentäjä kiersi kentän Py-
häselkään saavuttuaan. Tuuli puhalsi lännestä ja hän päätteli
tuulipussista,
että kiitotie 36 on hiukan edullisempi kuin vastakkainen suunta. Lähesty-
misessä kosketus tuli noin 200m kynnyksestä. Se tuntui olevan liian kau-
kana sivutuulen vallitessa 630m pitkälle kiitotielle. Ohjaaja veti ylös ja
läh-
ti uuteen yritykseen, mutta kosketus näytti tulevan samaan kohtaan. Ei kun
taivaalle takaisin, kolmas kerta toden sanoo. Nyt ohjaaja lähestyi alempaa
ja koneen kosketuskohta oli noin 100m kynnyksestä. Kosketusnopeus oli
80mph ja laskulaipat 15 astetta alhaalla. Nopeus ei hidastunut normaalilla
tavalla vaikka kone oli maassa. Ohjaaja yritti jarruttaa, mutta jarrutusteho
tuntui olevan huono. Kun hän huomasi, ettei kone pysähdy, hän päätti ve-
tää ylös ja lisäsi täydet tehot. Laskulaipat olivat yhä 15 asteen
asennossa.
Tässä vaiheessa kiitotietä oli jäljellä vajaat 100m. Ohjaaja veti
sauvasta.
Kone ohitti kiitotien päässä olevan jyrkänteen, jäi ilmaan, mutta alkoi
va-
jota. Tällöin ohjaaja veti voimakkaasti sauvasta, mutta nopeutta hän ei eh-
tinyt katsoa. Koneen nokka nousi, mutta maan vetovoima voitti aerody-
naamiset voimat. Traveller kosketti puiden latvoihin, kuului kova pamaus
ja se törmäsi maahan. Kuomua ei saatu auki, mutta matkustaja ja ohjaaja
poistuivat koneesta rikkoutuneen tuulilasin kautta. Polttoaine haisi,
mutta
kone ei syttynyt palamaan. Kone vaurioitui metsäkeikassa pahoin, mutta
matkustaja ja ohjaaja selvisivät pintanaarmuilla ja kolhuilla. Matkustajalle
lento oli erikoinen kokemus.
Pyhäselän kentällä sattui edellisenä vuonna vastaavanlainen tapaus saman-
laiselle koneelle, mutta ylösvetoyritys päättyi silloin kiitotien toiseen
pää-
hän.
Tarina lyhennetty ja kokotarina löytyy Ilmailulehdestä 2/1995
|