Kuvaan liityvä tarina...
Yksityislentäjä lähti ihailemaan Runo-Suomen juhannuskokkoja ilmasta kä-
sin Grumman AA-5:llä Joensuusta. Hän päätti myös käväistä Pyhäselän
lä-
hes valmiilla uudella kentällä. Ohjaaja kiersi kentän ja lähestyi 600m
pitkää
kiitotietä pohjoisesta laipat täysin alhaalla. Korkeutta ja nopeutta oli
kuiten-
kin liikaa. Kosketuskohta oli noin 200m kynnyksestä. Ohjaaja päätti kes-
keyttää laskeutumisen kiitotien puolessa välissä ja hän avasi kaasun
ylös-
vetoa varten. Hän keskeytti kuitenkin ylösvedon 50 - 100m ennen kiitotien
päätä, koska arvioi, että kone ei nouse reunaesteiden yli. Kone ei
pysähty-
nyt kiitotielle vaan jatkoi kiitotien jatketta, joka oli osittain alamäkeä.
Kone
rullasi lähes 200m ja putosi lopuksi nokalleen kaksi metriä korkealta pen-
kalta. Koneen nokkaosa vaurioitui pahoin. Koneessa olleelle kahdelle hen-
kilölle ei sattunut henkilövahinkoja mutta tulipa ikimuistettava juhannus.
Tuuli oli 90 astetta 5 solmua. Ohjaajan lentokokemus oli 245 tuntia ja vii-
meisen kolmen kuukauden aikana 4,5 tuntia ja 8 laskua. Ikää oli 52 vuotta.
Tuli todistetuksi harmittavalla tavalla, että 600metrin pituisella
kiitotiellä o-
peroitaessa AA-5 kaltaisella lentokoneella ei ole varaa muuttaa mieltään
monta kertaa. Parempi kuitenkin näin kuin lentää kiitotien jatkeelle
metsään
sillä myöhäisestä ylösvetopäätöksestä johtuen nousu ei olisi
ilmeisesti on-
nistunut. Laskulaipatkin olivat unohtuneet alas.
(Kertomus Ilmailulehti 2/1994)
|