OH-AYO MATKALLA EMGLANTIIN
JA TAKAISIN
Pilotit Kaj Granström, Paavo
Seiro ja Jyrki Degerman
Ja tässä on alustavasti suunniteltu meno reitti... Arvioitu lentoaika 12h
sivu.
Malmi-Maarianhamina-Jönköping-Sönderborg-Groningen-Oostende-Calais-North
Weald.
Lähtö 06.06 aamulla. Toivottavasti säät pitää..
Ja paluureitin pitäisi olla tämä..
05.06 North Weald-Calais-Groningen-Sönderborg-Roskilde-Jönköping-Maarianhamina-Malmi
Ja tähän väliin toivottavasti reissulta kuvia ja textejä.. sivuja
päivitetään lennon edetessä..
Kone Malmin kentällä odottamassa odottamassa H-hetkeä...
Konetta puunataan, tässä Jyrki on päässyt
hommiin..
Ja vastaavasti Paavo. Miksi se saa helpommat sivut putsattavaksi...
Mikäs tässä hinkatessa, aurinko
lämmittää ja menohalut jo kovat, kartat tutkittu jo moneen kertaan.
06.06 Matka on alkanut.Tässä matkalla Maarianhaminaan, Paavo seuraa ja antaa
karttoja. Merta ylitettäessä liivit
pakolliset.
07.06 Tanskan Sönderborgiin päästiin hyvässä säässä.Konemme muitten
suihkareitten ympäröimänä.
Hieno paikka tämäkin ja laskeutumismaksut halvemmat kuin suomessa.
07.06 Näkyvyys oli heikko mutta pääsimme Hollannin Groningeniin yhdessä
päivässä raivokkaalla
loppukirillä! Etunoja, myötätuuli ja nälkä. Sillä pääsee pitkälle...
Jyrki suunnittelee päivän legiä Hollanin Groningenista, Belgian yli Ranskan
Calais:in.Lentoaika n.2:25.Sää on vielä
utuinen,mutta paranemaan päin. Ainoa ongelma on että transponderi temppuilee!,
näin se teki jo edelliskerralla. Se on
se lentokonelaatu tällaista...
Näkyvyys huono ja ukkosta luvassa. Ja me siitä huolimatta edetään...
Kurvaillaan Rotterdamin yläpuolella laskua varten. Missä oli ne pun...
lyhdyt...
Korkeita taloja Rotterdamin keskustassa.
Vihdoin päästiin syömään kanavan lähelle ja ilta on lämmin...
08.06 Näinhän siinä kävi ettei Englantiin päästy.Ainoa paikka koko Euroopassa
missä on täysi tymä on englannin kanaalin yläpuolella sekä Etelä
englannissa.Pilvikorkeus 200jalkaa.Päätettiin lentää takaisin Groningeniin
missä oli OH AYT:n ja OH-PAI:n porukka odottamassa.Englannista tulee jatkuvasti
tietoa konekuntien peruutuksista huonon sään takia.
Tässä suomalaismiehistöt suunnittelevat vaihtoehtoisia matkakohteita
huomiselle päivälle.Tymä jatkuu Englannissa vielä monta päivää.
09.06 Koska sää ei parantunut päätimme lentää Bremeniin.Lähdön jälkeen
selvisi että transponderi ei enää toimi joten oli pakko palata
Groningeniin.Teimme uuden plaanin Sönderborgiin ja lensimme valvomattomassa
ilmatilassa koko matkan.
Sää perillä on erinomainen. Huomenna jatkamme Roskildeen...
Päätimme jättää Roskilden väliin ja lentää suoraan Jönköpingiin. Sää
oli todella mahtava, ja lämpötila 30 astetta. Koska
transponderi ei toiminut lensimme mahdollisimman paljon valvomattomassa
ilmatilassa. Yhteispeli lennonjohdon kanssa
toimi kuitenkin hyvin joten ongelmia ei ollut. Tässä lennämme
tanskalaisen maalaismaiseman yläpuolella.
Jönköpingin kenttä oli kiinni kun tulimme laskuun. Torni ja bensanjakelu
avattiin vasta puolentoista tunnin odottamisen jälkeen,
joka tuntui ikuisuudelta paahtavan helteisellä kentällä. Aika outoa
ettei ruotsalaisilla kentillä ole korttiautomaatteja.
10.06 Pääsimme kuitenkin aikanaan ilmaan ja suunnistimme Östgötan ja
Tukholman lähestymisalueiden alapuolella ilman
ongelmia kohti Maarianhaminaa. Kuvassa Ruotsin rannikko jää taakse.
Tässä työkalumme taas Malmilla sunnuntai-iltana klo 21. Siiven etureunat ja
tuulilasi täynnä hyönteisenraatoja euroopasta!
Vaikka emme Lontooseen päässekkään huonon sään takia matkailu euroopassa
avartaa, varsinkin kun kelit oli hyvät
tällä puolella kanaalia.