AMERICAN AVIATION AA1 YANKEE
AA1 2-paikkainen 108 heppainen malli perustuu 1967 esitettyyn BD-1 malliin.
Clevelandissa Ohiossa
suunitteluryhmä teki ainutlaatuisen liimausmenetelmän, mitä ei oltu
aikaisemmin toteutettu yleisilmailun
lentokoneissa koskaan aikaisemmin. Tällä haettiin lentokoneelle
virtaviimainen pinta ilman että niitit
häiritsisivät ilman virtausta. Rakenne perustui alumiinin liimaukseen ilman
niittejä. Ohjaamon osa on
vahvaa hunajakennorakennetta. Vahvan ohjaamon läpi kulkee vahva alumiiniputki
johon siivet on
kiinnitetty. Ohjaamo on varustettu liukuvalla kuomulla jonka katto-osa on myös
läpinäkyvä. Tämä
mahdollistaa erittäin hyvän näkyyvyyden myös jyrkissä kallistuksissa.
Moottorisuoja on alumiinia ja
etuosa lasikuitua. Vakaajat ovat identtisiä ja vaihtokelpoisia keskenään.
Siiven tyviosa rungossa on
vahvennettua lasikuiturakennetta. Päälaskutelineet on tehty lasikuitulevystä
ja nokkapyörä putkiraken-
netta vääntötangolla. Nokkapyörä on vapaastiliikkuva. Siiven pääsalko
muodostaa 12 gallonan polt-
toainetankin. Tankkaus tapahtuu molempien siipien päistä. Siipien kärjet on
lujitettua lasikuituraken-
netta.
Uuden Jenkin nopeus oli omaa luokkaansa samantehoisiin lentokoneisiin
verrattuna. Näkyvyys ohjaa-
mosta erinomainen. Sakkaus ja lähestymisnopeudet olivat hiukan suuremmat kuin
yleensä muilla vas-
taavilla koneilla.
Clevelandin tehtaalla valmistettiin Jenkkiä vuosien 1969 - 1972 kaikkiaan 459
lentokonetta.
AMERICAN AVIATION AA-1A TRAINER
Traineri oli 2-paikkainen 108 hevosvoimainen kuten edeltäjänsä. Mallia
paranneltiin 1971 ja tarkoi-
tus oli muuttaa lentokoneen käsittely ja sakkausominaisuuksia sekä muita
parannustoimenpiteitä.
Traineriin suunniteltiin uusi siipi (NACA 642-415) modifioitu siipimuoto.
Lentokonetta tarjottiin joko
nousu- tai matkapotkurilla varustettuna. Lisävarusteita olivat isommat
pyörät huonoille kentille. Äänen-
vaimennusta ja ohjaamon tuuletusta parannettiin.
Uuden AA-1A tehot jäivät suunnilleen samaksi, kuin mitä edeltäjänsä.
AA-1A nousupotkurilla tarjosi
paremman nousukyvyn mutta oli 6mph hitaampi.
Trainereitä valmistu 1971 - 1972 Clevelandin tehtaalta kaikkiaan 470
kappaletta.
GRUMMAN AMERICAN AVIATION CORPORATION AA-1B TRAINER/TR2
Trainer/TR2 2-paikkaista valmistettiin Clevelandissa ja Savannahissa 1973 -
1976. GA GAAC suun-
nitteluryhmä teki muutamia muutoksia rakenteeseen. 1973 maksimipaino nousi
1560 lbs:iin kun sitä
ennen AA-1A maksimipaino oli 1500 lbs:iä. Nokkapyörän rakennetta
vahvistettiin ja lisävarusteena
tarjottiin strobevaloja. 1974 tuulilasia, ohjaamoa, ja istuimia muutettiin.
1976 nokkaosa, ilmanotto ja
tehokkaammat jarrut laitettiin. AA-1B Trainer/TR2 oli hiukan hitaampi nousussa
ja vaakalentonopeu-
dessa, mutta kuormituskyky oli parantunut 60 lbs:iä.
Kaikkiaan 680kpl rakennettiin Clevelandissa vuosina 1973 - 1975 ja Savannahissa
1975 - 1976.
GRUMMAN AVIATION CAT/LYNX
Näitä valmistettiin vuosina 1977 - 1978 kaikkiaan 211kpl. Muutoksista ei ole
tietoa :-(
AMERICAN AVIATION AA-5 TRAVELLER
Kehitettiin 4-paikkainen vuonna 1972. AA Engineerin ryhmä suunitteli
yksinkertaisen tehokkaan, sekä
nopean lentokoneen. Mahdollisimman paljon AA-1 osia pyrittiin käyttämään
hyväksi. AA-1 ohjaamoa
venytettiin mahdollistaen 4-paikkaisen ohjaamon, lisättynä tavaratilalla.
Runkoon lisättiin sivuikkunat
ja runkoa vahvistettiin. Uusi liukuva kuomu isoilla sivuikkunoilla. Katto-osa
ja kehikko on alumiinista
kun AA-1 se oli kokonaan plexistä. Moottori vaihdettiin isompaan 150hp
Lycoming moottoriin kun se
AA-1:ssä vastaavasti käytettiin Continentalin moottoria. Moottorin pellitys,
siipitankit, ja isommat sii-
vet ja peräsimet asennettiin. Tankin kapasiteetti oli 39 gallonaa.
Uusi Traveller oli tehokkaampi kuin muut vastaavat 150 heppaiset Cessna, Piper
ja Beech lentoko-
neet. Siinä oli erinomainen näkyvyys, helpot käsittelyomonaisuudet myös
sakkauksessa ja se oli todel-
la hauska lentää.
Kaikkiaan 852 Travelleriä tuli Clevelandista vuosina 1972 - 1975.
1973 American Aviation muuttui Grumman Aero Spaceksi ja nimeksi American
Aviation Corporation.
GRUMMAN AMERICAN AA5A CHEETAH
Cheetahhia valmistettiin 1976 - 1979. Vuonna 1976 282 kappaletta, vuonna 1977
240, 1978 148 ja
viimeisenä vuonna 1979 230 kappaletta. Travellerin alaevä poistui ja
selkäevä tuli pidemmäksi ja
isompi korkeusvakaaja laitettiin.
GRUMMAN AMERICAN AA-5B TIGER 180HP
Suunniteltiin Travelleristä Tiger malli. 180hp Lycoming 0-360-A4K asennettiin.
Nokkaosaa muutettiin
virtaviivaisemmaksi ja sivuikkunoita suurennettiin edelleen. Myös
korkeusvakaajasta tuli isompi. Oh-
jaamon vahvuutta lisättiin ja tavaratilaan tehtiin luukku vasemmalle puolelle.
Etu ja takaistuimia paran-
neltiin. Siipien tankin tilavuus nostettiin 52 gallonaan. Jarrut sai myös
tehostuksen Clevelandin jarru-
levyistä ja pääsylinteristä.
Uusi 180hp AA-5B Tiger oli menestys markkinoilla. Tigerin 160mph matkanopeus ja
maksiminopeus
170mph. Se oli nopeampi kuin muut 180 heppaiset Cessnat, Piperit ja Beechit.
Maksimipaino oli
2400 lbs:ä ja tyhjäpaino 1398 lbs:ä mahdollistaen 1002 lbs:n kuorman. Tiger
oli hauska lentää ja kevyt
käsitellä. Tiger mahdollisti todellisen 4-hengen kuorman tinkimättä
polttoaineesta.
Grumman American siirsi osan tuotannostaan Clevelandista Savannahiin 1974 -
1975.
Kaikkiaan 1323 Tigeria valmistettiin kummassakin vuosina 1975 - 1979.
GRUMMAN AMERICAN COUGAR
Gougar on kaksimoottorinen 4-paikkainen nopea lentokone. Mallia valmistettiin
vuosina 1977 - 1978
kaikkiaan 211 kappaletta. Gougarissa käytettiin jonkinverran edeltävien
koneiden osia. Kilpailu oli
kovaa ja kone ei oikein menestynyt markkinoilla vaikka oli nopea kone tässä
teholuokassaan. Moot-
torina Lycomin 320 ja yhteisteho 300hv.
Koneen valmistus aloitettiin uudestaan 1997 Socata Aircraftin tehtailla. Nimi
on nyt SOCATA TB 360
TANGARA. Socatassa on kaksi 180 hv 0-360-A1G6 moottoria ja 24 voltin
sähköjärjestelmä.
Socatan nopeus 75% teholla 165 solmua.
UUSI TIGER AG-5B valmistus aloitettu vuonna 2000 ja ensinmäinen tulee myyntiin
marraskuussa.
Uuden Tigerin tekniset tiedot.
Valmistaja Tiger Aircraft LLC
Koneen
maksimipaino
1089kg
Tyhjäpaino
595kg
Kuormauskyky
494kg
Matkatavaraosa
55kg
Siipiväli
9,6m
Siiven
pinta-ala
13,0m3
Pituus
6,7m
Korkeus
2,4m
Polttoainemäärä
199L
Moottori Lycoming
0-360-A4K
180hp
Potkurin
halkaisija
1,9m
Huippunopeus
273km/h
Matkanopeus
264km/h
Polttoaineen kulutus
matkatehoilla
40,5l/h
Toiminta-aika
4,7h
Toimintamatka
1262km
Nousunopeus
850fpm
Lakikorkeus
13800f
Lähtömatka
264m
Laskeutumismatka
341m
Sakkausnopeus
laskusiivekkeillä
98km/h
Sakkausnopeus
sileänä
105km/h
|