<<<  

Konsulter granskar upphandling om städning och mat

 

Kronoby kommun beslutade i början av juni att begära in nya offerter på mat och städning. Kommundirektör Michael Djupsjöbacka har i sommar diskuterat med experter på upphandling och det är troligt att kommunen tar till konsulthjälp när offertbegäran ska göras upp.
- Dels handlar det om att tydligt definiera vad vi vill ha, dels behöver vi klausuler om vad som händer om vi inte får det som avtalats om, säger han.

I den nya offertomgången fästs större vikt vid kvalitetskriterierna. Kvaliteten på mat och städning kommer att få en större vikt när man jämför offerterna.
De viktigaste kvalitetskriterierna är tillgången på personal, personalens utbildningsnivå och närvaron av ledning på ort och ställe. I kommunens intresse ligger också att personalen inte byts alltför ofta.
- Introduktionen av personal i arbetsuppgifterna får inte vara på beställarens ansvar, säger Michael Djupsjöbacka.

När Kronoby senast upphandlade mat- och städtjänster gavs priset en förhållandevis stor vikt. Han ser ingen dramatik i den kommunala upphandlingen av mat och städning. Det är inte märkvärdigare än att en kommun begär offerter på försäkringar och lån.
Djupsjöbacka låter förstå att han tycker att intresset för mat- och städfunktionerna varit oproportionerligt stort i Kronoby.
- Mat och städning hör ju egentligen inte till kommunens uppgifter, men nu har man gjort stödfunktionerna till huvudfunktion.

Michael Djupsjöbacka räknar med att kommunstyrelsen skall behandla mat- och städfunktionerna på sitt möte den 1 september. Själva offertrundan genomförs i januari nästa år.
Kommunstyrelsen har i princip tre alternativ för fortsättningen: att förlänga avtalet med ISS, begära in nya offerter eller själv överta mat- och städ-funktionerna.