Uppåt

En för oss annorlunda resa. Del III

Redan efter första dagen i Venedig konstaterade vi att vi inte kommer att hinna "göra Venedig" på 3 dagar som vi tänkt till först, så vi beslöt oss för att ändra på våra resplaner så att vi har 5 dagar i Venedig. Vi ändra också på dagsrutinerna så att vi gick ner till stranden i Jesolo på morgonen för att "bränna fläsket" under förmiddagen och undvek så även morgonrusningen in till Venedig. Vi åket sedan in på eftermiddagen i stället och upplevde Venedig "by night".

Piazza San Marco

Venedig var en helt annan stad på kvällen och natten, gondoljärerna sjöng och stråkorkestrar spelade vid uteserveringarna. Det som vi inte förstod oss på varför det varje kväll vid 8-tiden började stiga vatten ur "golv" brunnarna, vid 23-tiden var det så mycket vatten över hela Markusplatsen att det var svårt att ta sig torrskodd ut till båtarna. Sista båten till Punta Sabbioni gick kl. 01.00 och då vi steg av bussen vid Lido di Jesolo vid 02.00 tiden så var det fortsättningsvis mycket turister som vandra utmed huvudgatan i Jesolo.

RIALTO BRIDGE

Vaparetto (vattenbussar) var det enda allmänna färdmedlet i Venedig, ett turistkort för 3 dygn kostade 22 euro för en person. Med turistkortet fick man åka så mycket man ville på alla ACTV linjer i Venediglagunen, även de linjer som gick ut till öarna i norra delen som Torcello, Burano och Murano. Det fanns ca. 40 linjer att välja på och en del av dem gick på samma hållplatser men enda skillnaden var att en gick medsols och den andra motsols. Inte var vi alla gånger säker på vart vi skulle komma när vi steg ombord, men vi hade ju semester och det var en upplevelse i sig att titta på Venedig från kanalerna också.

MURANO

En dag så tog vi linje 71 från Venedig för att besöka öarna Murano och Burano. Murano är känt för sin glasblåsarkonst och Murano Glass är en känd logotyp i värdens inredningsbutiker. När vi kom in i glasbruket så blev vi mottagna av en medelålders man som fråga vilket språk vi talar och räknade upp 5 språk varav suomi var det sista alternativet, detta väckte min nyfikenhet. Det visade sig efter en stunds konversation att mannen var en av ägarna till glasbruket som dessutom var gift med en finska. Resultatet av denna konversation som dok fortsatte på engelska är en Murano Glass ängel som står och pryder vårt vardagsrum.

BURANO

Burano är en väldigt färgrik ö, pastellfärgade hus kantar gator och kanaler. Förutom sina färger så är ön kanske mest känd för sina handarbetsaffärer med linne och spets samt övriga textilier i massor. Bara en hållplats längre fram ligger katedralen Torcello som är den äldsta bevarade byggnaden i hela Venedig regionen från 639.

Till vår stora förvåning så var det inga som helst problem med överförfriskade turister eller stölder under hela vår vistelse i Venedig regionen. Kvällarna och nätterna i Venedig och Jesolo var lugna och fridfulla, vi hade beaktat en del försiktighetsåtgärder inför resan vilket man nog bör göra, men som tur var behövdes inga av rutinerna.